WATERLANDKERKJE – HERVORMDE KERK

Rondleiding | Zeeland | Kunst (expositie) |

EXPOSITIE: Ingeborg van Bourgonie, Alles rondom Ingeborg van Bourgonie kan haar verwondering opwekken en verbeelding prikkelen. Ideeën die daaruit ontstaan legt zij in haar heel eigen vormtaal vast. Het triggeren van een emotionele respons en reflectie bij anderen is het doel. En dat levert monumentale glaskunst op.

Ontdek het historische Kerkje van Waterlandkerkje tijdens de Open Kerkendag op 29 mei 2023, Tweede Pinksterdag!

Ondanks dat de Zeeuws-Vlamingen al eeuwenlang gewoon naar ’t Kerkje gaan, kreeg het dorp in 1796 de naam Waterland. Om verwarring met Waterland-Oudeman te voorkomen, werd deze naam later gewijzigd naar Waterlandkerkje. Het kerkje zelf, de Hervormde kerk, is een ware parel uit 1674. De eerste kerk, gelegen in de buurt van Goedleven, werd helaas door een brand verwoest. Tijdens heftige gebeurtenissen in 1668 heeft hun predikant, Johannes Stuerbaut, het leven gelaten. Voor de kerk staat een prachtig standbeeld ter nagedachtenis aan hem, vervaardigd door de beeldhouwer Omer Gielliet.

Helaas werd het Hervormde kerkje in 1708 door de Fransen in brand gestoken. Op de overblijfselen ervan is het kerkje in 1713 herbouwd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog liep de kerk opnieuw schade op, maar gelukkig werd deze in 1956 zorgvuldig gerestaureerd. Vandaag de dag vervult het kerkgebouw een veelzijdige rol: het dient als expositieruimte en is tevens een officiële locatie, aangewezen door de gemeente Sluis, voor het voltrekken van burgerlijke huwelijken.

Laat deze gelegenheid niet aan je voorbijgaan en bezoek het historische Kerkje van Waterlandkerkje tijdens de Open Kerkendag op 29 mei. Laat je betoveren door de rijke geschiedenis, de charmante architectuur en de unieke sfeer van deze bijzondere plek. Je bent van harte welkom om dit prachtige kerkje te verkennen en te genieten van de verschillende tentoonstellingen. Mis deze kans niet en kom langs om de schoonheid en betekenis van het Kerkje van Waterlandkerkje te ervaren.

Molenstraat 58
4508AG Waterlandkerkje
Map It

OPEN: 13.00 uur tot 16.30 uur.