TERBORG – PROTESTANTSE KERK

Rondleiding | Gelderland |

De Sint-Joris en Barbarakerk, is een protestantse kerk in Terborg.
Rond 1370 stond er al een kapel op deze plek. In 1372 liet Hendrik van Wisch een altaar wijden aan Maria en aan de heilige Georgius. In 1382 werd Terborg een zelfstandige parochie (daarvoor viel het onder Etten). Tijdens de Reformatie ging de kerk over van katholieke in hervormde handen. Het priesterkoor is het oudste gedeelte van de kerk en stamt uit 1517. Dit gedeelte is hoger dan het schip en is in de 19e eeuw gepleisterd. Het huidige schip is in 1844 gebouwd en verving een schip uit het eerste deel van de 15e eeuw. Het schip met zadeldak heeft in de gevel steunberen met ertussen rondboogvensters. Ten slotte staat aan de westzijde van de kerk een bakstenen toren uit 1746. In het koor zijn vier historische grafzerken te vinden van notabelen in Terborg in de 16e en 17e eeuw.

Hoofdstraat 91, 7061 CJ Terborg

OPEN: 11:00 – 16:00