LANDSMEER – HET KRUISPUNT

Rondleiding | Noord-Holland | Muziek |

Op deze prachtige Tweede Pinksterdag openen we de deuren van Het Kruispunt, een uniek en historisch kerkgebouw in Landsmeer. Het gebouw werd oorspronkelijk gebouwd als Gereformeerde Kerk ter vervanging van een oudere houten kerk aan het Noordeinde. Het heeft een interessante mix van Amsterdamse School invloeden in zowel het exterieur als interieur.

In de jaren ’60 werd de kerk uitgebreid met extra ruimtes achter het gebouw en gerenoveerd om het te moderniseren, terwijl het oorspronkelijke karakter behouden bleef. Het Kruispunt werd later het centrale Protestantse kerkgebouw in Landsmeer en biedt sindsdien een thuis aan de gemeenschap van gelovigen in de regio.

Een bijzonder kenmerk van Het Kruispunt is het prachtige orgel dat oorspronkelijk in de buiten gebruik gestelde Ned. Herv. Kerk stond. Het orgel kreeg in 2002 een nieuw thuis in de kerk en is nu een van de meest opvallende elementen van het interieur.

We nodigen u uit om deze bijzondere kerk te komen bezoeken op de Open Kerkendag op 29 mei 2023. Het Kruispunt is niet alleen een prachtig voorbeeld van religieuze architectuur, maar ook een belangrijk onderdeel van de lokale geschiedenis en gemeenschap.

Tijdens de Open Kerkendag zal het orgel ook klinken tussen 11:00 en 12:00.

Calkoenstraat 12 a 1121XB Landsmeer
Map It