DEN HAAG – ANTONIUS-ABT KERK

Rondleiding | Zuid-holland |

Kom op 29 mei naar de H. Antonius Abtkerk tijdens de Open Kerkendag op Tweede Pinksterdag en laat je verrassen door de schitterende emailmozaïeken, marmeren bekledingen, glas-in-loodramen en het bronswerk.

Deze bijzondere kerk werd in 1926 en 1927 gebouwd door de beroemde architecten Joseph en Pierre Cuypers. Het exterieur van de kerk heeft een zakelijk expressionistische stijl om de gedeeltelijk protestantse gemeenschap van Scheveningen niet te provoceren, maar het interieur heeft een overduidelijk rooms-katholiek karakter. Het resultaat is een verrassend gesamtkunstwerk waarbij de verschillende elementen prachtig op elkaar aansluiten.

Sinds 1985 is de H. Antonius Abtkerk een gemeentemonument en sinds 1992 een rijksmonument. Tussen 1985 en 2000 zijn er meerdere kleine of grotere restauraties uitgevoerd dankzij subsidies.

Mis deze kans niet om deze bijzondere kerk te bezoeken tijdens de Open Kerkendag op 29 mei!

Scheveningseweg 233
2584 AA ‘s-Gravenhage