ZWOLLE – O. L. VROUWEBASILIEK / PEPERBUS

Rondleiding | Overijssel | Toren beklimmen |
Op 29 mei (2de Pinksterdag) is er een Eucharistieviering om 11.00 uur in de Basiliek.
Van 13.30 uur tot 16.00 uur zijn bezoekers welkom om de Basiliek te bezoeken.
Ook is er vanaf 13.30 uur gelegenheid de toren (Peperbus) te beklimmen a EUR 3,50 per persoon.

De Onze Lieve Vrouwe Basiliek is een laat-middeleeuwse kerk die tijdens de Reformatie in onbruik raakte, maar als gebouw en toren wel in stand bleef. Tijdens de Franse Tijd kwam zij weer in gebruik bij de rooms-katholieken; de toren werd gemeentelijk eigendom. De kerk is daarna uitgebreid met zijbeuken, maar die zijn bij de restauratie van 1975-1981 weer afgebroken. De herwaardering voor de neogothiek kwam net op tijd om het koor, de viering (de kruising met de zijbeuken) en de transepten in die stijl te bewaren.

Het kerkinterieur

De zeshonderdjarige kerk vertelt haar geschiedenis aan de hand van haar interieur. Zowel uit de middeleeuwse tijd zijn beelden en sluitstenen bewaard gebleven. Het neogotische interieur met de schitterende glas-in-lood ramen is zeer de moeite waard. En niet te vergeten de schrijn van Thomas a Kempis.

Ossenmarkt 40, 8011 MS Zwolle

OPEN: 13:30 t/m 16:00 (om 11:00 bestaat de gelegenheid om de mis te volgen)

TOREN BEKLIMMEN: 13:30 t/m 16:00 (3,50 euro p.p.)