WOUW – SINT LAMBERTUSKERK

Rondleiding | Noord-Brabant |

In 1200 staat in Wouw een kapel “Onze Lieve Vrouw in het Woud”, de huidige naam van de regionale parochie. Het eerste stenen kerkgebouw wordt opgericht in 1270. In 1277 behoort de parochie in Wouw aan de Cisterciënzerabdij Sint Bernard op de Schelde te Hemiksen bij Antwerpen. In de 15e eeuw wordt aan de reeds bestaande toren een veel grotere gebouwd, gelijk aan de huidige, maar in 1581 branden het middenschip en de zijbeuken door oorlogsgeweld af. Na de 80-jarige oorlog, in 1648, gaat de kerk over in de handen van een klein groepje hervormden, de katholieken gaan naar schuilkerken. Aan deze periode komt een eind in 1795, dan is er vrijheid van godsdienst dankzij de Franse revolutie. En in 1801 krijgen de katholieken hun kerk terug en beginnen de restauratie. In 1824 is het middenschip hersteld. In 1874 komt een einde aan de band met de Cisterciënzerabdij Sint Bernard op de Schelde. Een algehele restauratie start in 1937, maar helaas tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt de kerk verwoest. De kerk wordt prachtig herbouwd en in 1951 opnieuw ingewijd. In 2001 gaat de parochie op in de regionale parochie “Onze Lieve Vrouw in het Woud”.

Op tweede pinksterdag 29 mei 2023 zullen er gidsen aanwezig zijn in de Lambertuskerk die u meer informatie kunnen verschaffen over het gebouw en haar geschiedenis.

Torenplein 1
4724 BX Wouw