WINSUM – TORENKERK

Rondleiding | Groningen |

Ontdek de rijke geschiedenis van de kerk van Winsum tijdens de Open Kerkendag op Tweede Pinksterdag, 29 mei 2023. Deze historische kerk, oorspronkelijk een bloeiend handelscentrum, kreeg in 1057 het muntmarkt- en tolrecht en werd daarmee een stad. In 1276 werd hier het Dominicanenklooster gesticht, dat zich bevond aan de voet van de molen, dicht bij de huidige kerk.

Het collatierecht van de kerk, dat het recht gaf om de pastoor/predikant te benoemen en de kerkelijke goederen te beheren, lag in 1566 in handen van de gebroeders Ripperda. Tijdens de beeldenstorm van datzelfde jaar richtten zij onder hun leiding veel vernielingen aan, aangezien ze fel tegen Spanje en de Roomse kerk waren. In 1584 kocht de stad Groningen het collatierecht en wilde de kerk gebruiken als uitkijkpost om aanvallende vijanden eerder te kunnen spotten. De gelovigen stemden hiermee in op voorwaarde dat de wachter buiten de kerk de toren beklom. Dit leidde tot de bouw van een trap aan de buitenkant van de toren, wat tijdens de restauratie van 1975/1976 werd ontdekt. In 1856 kregen de kerkvoogden het collatierecht in handen en werden ze zelf verantwoordelijk voor het beheer van de kerk.

Kerkstraat 14
9951AD Winsum