WESTERVOORT – PROTESTANTSE WERENFRIEDKERK

Rondleiding | Gelderland |

Kom op Tweede Pinksterdag, 29 mei 2023, naar de historische Werenfried-kerk in Westervoort en ontdek de rijke geschiedenis van dit prachtige monumentale kerkgebouw. De oorsprong van de kerk gaat mogelijk terug tot de 8e eeuw, toen de Angelsaksische zendeling Willebrord naar Nederland kwam. Zijn metgezel Werenfried arriveerde rond 720 en werd later begraven in Westervoort. De legende vertelt dat het lichaam van Werenfried op mysterieuze wijze naar Elst dreef, waar hij uiteindelijk werd begraven.

De kerk heeft door de eeuwen heen verschillende transformaties ondergaan. In de 12e eeuw verving een tufstenen gebouw het oorspronkelijke houten kerkje. Deze romaanse kerk had een rechthoekige vorm met een tongewelf en een halfronde apsis. In de 14e eeuw werd het gotische priesterkoor toegevoegd, met grote ramen die het hemelse licht binnenlieten. Tijdens deze periode werden zijbeuken gebouwd en werden altaren ter ere van Onze Lieve Vrouw, Sint Anna en Sint Antonius abt geïnstalleerd.

In de 15e eeuw werd de kerk verder uitgebreid om ruimte te bieden aan meerdere altaren. Het middenschip werd verhoogd en voorzien van pilaren, terwijl gotische ramen werden toegevoegd. De reformatie bracht veranderingen met zich mee, waarbij de kerk kaal en leeg achterbleef. Tijdens de daaropvolgende restauraties in de 19e en 20e eeuw werden aanpassingen gemaakt om het gebouw te behouden en geschikt te maken voor de eredienst.

Op Tweede Pinksterdag nodigen we u uit om de prachtige Werenfried-kerk te ervaren. Bewonder de architectonische details, de grijze tufsteen en de historische elementen die getuigen van eeuwenlange geloofsbeleving. Stap binnen en voel de serene sfeer van deze bijzondere plek. Laat u betoveren door de verhalen uit het verleden en geniet van de schoonheid van dit culturele erfgoed.

De Open Kerkendag op 29 mei 2023 biedt een unieke gelegenheid om de Werenfried-kerk te verkennen. Breng uw familie, vrienden en buren mee en ontdek samen de geschiedenis en de spirituele betekenis van deze prachtige kerk. Laat u inspireren door de tradities en waarden die hier al eeuwenlang worden gekoesterd.

Wij kijken ernaar uit u te verwelkomen op de Open Kerkendag in Westervoort. Mis deze kans niet om een stap terug te zetten in de tijd en de rijke geschiedenis van de Werenfried-kerk te ontdekken. Tot ziens op 29 mei 2023!

Dorpstraat 61
6931 BD Westervoort