WESTERBORK – STEFANUSKERK

Rondleiding | Drenthe | Provincie | Muziek |

Geografisch omvat de Stefanusgemeente behalve het dorp Westerbork de Broekstreek (Mantinge, Balinge, Bruntinge, Garminge) en de dorpen Elp, Eursinge, Orvelte, Witteveen, Zuidveld en Zwiggelte. De dorpskerk van Westerbork bestaat al meer dan 800 jaar.

In een oude akte uit 1206 werd de ‘capella te Burch’, samen met de moederkerk in Beilen door de bisschop van Utrecht overgedragen aan de abt van het klooster te Ruinen. Het betrof toen waarschijnlijk een houten kapelletje, gedekt met stro.

Omstreeks 1360 werd de houten kapel vervangen door een stenen kerk, die toen wat kleiner was dan de huidige kerk. De kerk werd gewijd aan de martelaar Stefanus. De huidige Stefanuskerk is een gotische kerk die dateert van het begin van de 15e eeuw. Het onderste deel van de toren is ouder en stamt uit de 13e eeuw. Het bovendeel van de toren dateert van 1778. In de toren hangen drie klokken. De avondmaalstafel is vervaardigd in de 17e eeuw en de preekstoel in 1778. Het orgel is in 1726 gebouwd voor de kerk van Beetgum en door de orgelbouwer Petrus van Oeckelen in 1862 verplaatst naar Westerbork.

Hoofdstraat 10
9431 AD Westerbork