WAALWIJK – KERK AAN DE HAVEN

Rondleiding | Noord-Brabant | Muziek | Toren beklimmen |

27 mei:

• zaterdag, zal Evan Bogerd een orgelconcert geven, i.v.m. met de verjaardag van het 200-jarig orgel!
    Toegang is gratis; er wordt gecollecteerd om kosten te bestrijden

29 mei:

• Rondleidingen, ong. ieder half uur, met de mogelijkheid de Toren te beklimmen.
  • Men kan uitleg krijgen over het orgel en deze van binnen bekijken.
  • Tussen deze bezichtigingen door wordt er door gekwalificeerde organisten en een pianiste een miniconcertje gegeven
  • Er staan borden met uitwerkingen van Studenten van Saxion Hogeschool, Enschede, deze geven een idee wat je met een kerkgebouw zou kunnen doen
  • Er is koffie en thee te koop

Historische kerk met dakruiter op de kruising in het centrum van Waalwijk.

Omstreeks 1450 was het kerkje aan de haven, waarin vanaf 1309 al een speciaal Maria altaar stond, te klein geworden. Daarom – en mogelijk ook omdat het kerkje in de tijd van de St. Elisabethsvloed beschadigd was – besloten de Norbertijnen op dezelfde plaats een nieuwe kerk te bouwen. De bouw daarvan duurde vele decennia en intussen werd van het oorspronkelijke gebouw nog steeds gebruik gemaakt.

De nieuwe kerk, waarvan de afwerking omstreeks 1520 gereed kwam, werd opgetrokken in de gotische stijl. Dit was de bouwstijl van die tijd. De kenmerken daarvan waren onder meer veel en spits toelopende ramen en spitsbogen. Omdat als gevolg van de vele ramen te weinig muur overbleef om het dak te schragen, werden de overblijvende muurgedeelten versterkt met steunberen (versterkte muren). Deze waren met name aan de zuidzijde voorzien van kunstig uitgehakte versieringen in de vorm van torentjes. In de bouwkunde worden die pinakels genaamd.

Tijdens de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648) werd de kerk aan de haven als gevolg van oorlogshandelingen in 1580 zwaar beschadigd. Bij de restauratie in 1617 (door Jan van Leefdael) werden om er voor te zorgen dat de kerk geheel binnen het nog katholieke hertogdom Brabant kwam te liggen – Holland en dus ook Besoyen was in protestantse handen overgegaan – de toren en de doopkapel niet herbouwd. Wat verder veranderde was dat het kleine torentje op de kruising van het middenschip en het dwarsschip niet werd hersteld. Daarvoor in de plaats kwam er een sierlijke dakruiter met een bol als opvallend kenmerk.

Bron: Reliwiki

Grotestraat 121, 5141 JP Waalwijk