VLEUTEN – KERK AAN HET LINT

Rondleiding | Utrecht | Horeca | Kunst (expositie) | Kids |

PROGRAMMA: er zijn rondleidingen door de kerk,  er is live muziek, er is een kunstexpositie in de kerk en er is een springkussen voor de kinderen. En uiteraard is er koffie en thee.

Toen we de architectenselectie voor de nieuwbouw van de kerk voor NGK Rijnwaarde en GKV Leidsche Rijn wonnen begon onze ontwerpopgave pas echt. In overleg met alle gebruikersgroepen hebben we Co-Creatie toegepast om te komen tot een naadloos ingepast Programma van Eisen. De vorm van het eenvoudige, eigentijdse kerkgebouw is geïnspireerd op de historische schuurkerk. Het silhouet sluit hiermee naadloos aan op de agrarische sfeer van de directe omgeving: de kassen, de boomgaard en de schuren.

Op een prachtige locatie, aan het lint van het stadspark hebben wij voor twee kerkgemeenschappen een gezamenlijke kerk ontworpen die mensen verbindt en nader tot elkaar brengt. Christelijke symboliek vormde een belangrijk uitgangspunt in het ontwerp. De betekenis en vorm van het kruis komen zowel in de plattegrond als de glazen gevel terug. De driedeling in het gebouw is een verwijzing naar de heilige Drie-eenheid (Vader, Zoon en Heilige Geest).

De grote openstaande taatsdeuren nodigen uit om naar binnen te gaan. Want het gebouw is een plek van ontmoeting waar de deuren altijd en voor iedereen wagenwijd open staan!

Alendorperweg 103, 3451 GL Utrecht

OPEN: 13:00 – 17:00 uur