UTRECHT – JANSKERK

Rondleiding | Kerken Kijken Utrecht | Utrecht |

Maak gebruik van de rondleiding door een gids, dit is volledig vrijblijvend!

Ontdek de pracht van de oude Janskerk tijdens de Open Kerkendag op Tweede Pinksterdag, 29 mei 2023! Gelegen op het pittoreske Janskerkhof in het bruisende centrum van Utrecht, nodigt deze romaanse basiliek u uit om haar rijke geschiedenis en betoverende schoonheid te ervaren.

De Janskerk werd gesticht rond het jaar 1040 door bisschop Bernold en diende als kerk voor het kapittel van Sint Jan. In de Middeleeuwen was het een van de vijf kapittelkerken van Utrecht, die samen het indrukwekkende Utrechtse kerkenkruis vormden, naast de Dom, de Salvatorkerk, de Pieterskerk en de Mariakerk.

Na de verbanning van de openlijke katholieke eredienst in 1580 verloor de Janskerk haar functie als kapittelkerk. Beelden en altaren werden verwijderd en het koor van de kerk werd omgevormd tot een stadsbibliotheek en later tot een universiteitsbibliotheek. In 1656 kwam de Janskerk in handen van de hervormde kerk.

Helaas werd de Janskerk in de jaren na een verwoestende tornado steeds meer verwaarloosd. Pas in de twintigste eeuw onderging de kerk uitgebreide renovaties om haar oude glorie te herstellen.

Tijdens de Open Kerkendag nodigen we u uit om deze prachtige kerk te bezoeken. Betreed de eeuwenoude gewelven en bewonder de serene atmosfeer. Laat u betoveren door de indrukwekkende architectuur en het rijke verleden van deze historische plek. Verken de zorgvuldig gerestaureerde ruimtes en laat de geschiedenis tot leven komen.

Op 29 mei 2023, tijdens de Open Kerkendag, kunt u genieten van een unieke gelegenheid om de Janskerk te ervaren. Laat u inspireren door de rust en de spirituele energie die deze oude kerk uitstraalt. Wees welkom en laat u meevoeren door de tijd terwijl u de Janskerk verkent. Mis deze bijzondere kans niet!

Bezoek de Janskerk tijdens de Open Kerkendag op Tweede Pinksterdag. Ontdek de schatten van het verleden en laat de pracht van deze historische kerk u betoveren. We kijken ernaar uit u te verwelkomen!

Adres: Janskerkhof 26, 3512 BN Utrecht

OPEN: van 12:00 – 16:00 uur geopend