UTRECHT (DE MEERN) – MAREKERK

Rondleiding | Utrecht |

Bezoek de Mare Kerk in De Meern (Utrecht) tijdens de Open Kerkendag op Tweede Pinksterdag, 29 mei 2023! Deze historische kerk heeft een fascinerende geschiedenis die teruggaat tot 1665, toen het dorpje aan het kanaal Oude Rijn, dat later Leidse Rijn werd genoemd, een economische impuls kreeg door de verbeterde trekvaart tussen Utrecht en Leiden. In de loop der tijd groeide het dorp uit tot een bloeiende gemeenschap met de naam Maren of Meeren, later bekend als De Meern. De hervormde gemeente van De Meern werd in de 19e eeuw steeds groter, met ongeveer 600 leden.

In 1912/1913 werd besloten dat de bestaande kapel te klein was en er behoefte was aan nieuwbouw. Op dezelfde locatie werd een nieuwe kerk gebouwd, met een oriƫntatie van zuid naar noord. De oude kapel en de openbare lagere school moesten plaatsmaken voor dit nieuwe bouwproject. Het legaat van een gemeentelid dat in 1912 was overleden, versnelde de realisatie van de nieuwbouw. Het nieuwe kerkgebouw bood plaats aan 400 mensen en verving de oude kapel. Een gebrandschilderd raam aan de westzijde van de huidige kerk toont een afbeelding van de oude kapel.

Sinds de voltooiing in 1913 heeft de Mare Kerk verschillende wijzigingen ondergaan. Bij een restauratie in de jaren 1950 werden de dakkapellen en de omheining van het kerkterrein verwijderd. De omliggende bebouwing aan beide zijden van de kerk verdween geleidelijk, en er kwam een nieuwe weg, de Castellumlaan. In 1995 werd er achter de kerk een gebouw toegevoegd voor kerkelijke activiteiten. Het Castellumplein, dat in 2017 werd geopend, vormt nu het nieuwe dorpsplein van De Meern, met de Mare Kerk aan de oostelijke zijde. In 2021 vond er een herinrichting plaats van het interieur van de kerk en het aangrenzende gebouw.

Kom en ontdek de rijke geschiedenis en prachtige architectuur van de Mare Kerk tijdens de Open Kerkendag. Ervaar de serene sfeer en bewonder de recente renovaties die deze kerk een eigentijdse uitstraling hebben gegeven. We heten je van harte welkom!

Zandweg 126
3454 JZ Utrecht/De Meern