TILBURG – SINT-JOZEFKERK

Noord-Brabant |

Kerkgebouw

De Sint Jozefkerk is een gezichtsbepalend gebouw in de Tilburgse binnenstad.

De architectuur
De kerk is gebouwd tussen 1872 en 1889 naar een ontwerp van H.J. van Tulder. Het gepleisterde interieur heeft gelede peilers, traceringen in hoog-gotische trant boven de scheibogen en stenen kruisribgewelven. Over de kruising is een stergewelf geplaatst. De kerk bezit een in hout gesneden neogotisch vleugelaltaar door H. van der Geld.

De sfeer
De Sint Jozefkerk is een typische binnenstadskerk. Ze is gelegen aan het gezellige maar drukke Heuvelplein, midden in het hart van Tilburg, het uitgaanscentrum. Te midden van al het stadslawaai biedt de kerk een plek van stilte, ruimte en rust waar mensen tot bezinning kunnen komen. De kerk straalt dit ook uit: haar torens richten de blik onwillekeurig richting de hemel, het interieur geeft een gevoel van eeuwigheid, grenzeloosheid en ruimte.

Heuvelring 122, 5038 CL Tilburg