SLIEDRECHT – HERVORMDE KERK

Rondleiding | Zuid-holland |

Op 29 mei, Tweede Pinksterdag 2023, openen de deuren van de Hervormde Grote Kerk in Sliedrecht voor publiek tijdens de Open Kerkendag. Dit prachtige monument, dat sinds 1991 onder de monumentenwet valt, is een van de oudste en meest karakteristieke gebouwen van Sliedrecht en heeft een rijke geschiedenis.

De kerk, die in 1763 werd herbouwd na een brand, is een laat achttiende-eeuws bouwwerk en staat bekend om haar imposante toren, die eigendom is van de burgerlijke gemeente sinds 1855. De fundering van de toren dateert zelfs uit circa het jaar 1000 en het ondergedeelte is middeleeuws. De luidklok uit 1604, gegoten door Heynricus Meurs te Utrecht, en het eerste uurwerk uit 1751 zijn nog steeds te bewonderen in de toren.

Tijdens een grote restauratie van de toren in 1953 werd zelfs een bijzondere vondst gedaan: een sarcofaag op vier meter onder de dijkvoet. Het deksel hiervan ligt achter het Sliedrechts Museum, terwijl de sarcofaag met het skelet is overgebracht naar de Rijksuniversiteit te Utrecht.

De Hervormde Grote Kerk in Sliedrecht is dus niet alleen een imposant bouwwerk, maar ook een plek vol geschiedenis en verhalen. Op 29 mei, Tweede Pinksterdag, krijgt u de kans om deze bijzondere plek te bezoeken en meer te leren over haar rijke historie. De Open Kerkendag heet u van harte welkom!

Kerkbuurt 131, 3361 BE Sliedrecht

OPEN: 19:00 – 19:45