SINT ISIDORUSHOEVE – ISIDORUSKERK

Rondleiding | Overijssel |

Op 29 mei 2023 openen de deuren van de Sint-Isidoruskerk zich weer voor het publiek tijdens de Open Kerkendag op Tweede Pinksterdag. Een prachtige kans om deze bijzondere kerk te bewonderen, gelegen in het pittoreske kerkdorp St. Isidorushoeve. De kerk is niet alleen een bezienswaardigheid vanwege zijn traditionele bouwstijl en expressionistische elementen, maar ook vanwege de unieke muurschilderingen van Jacob Ydema uit de jaren 40 van de vorige eeuw. Tijdens de Open Kerkendag heeft u de kans om een mooie rondleiding mee te maken!

Ydema, die wordt beschouwd als een vertegenwoordiger van de zogenoemde Barokke Groep onder de schilders uit de tijd van het Interbellum, heeft met zijn muurschilderingen een blijvende indruk achtergelaten in de Sint-Isidoruskerk. Zijn rijpe stijl, gekenmerkt door een toenemende vereenvoudiging van vormen en stilering van ornamenten, is te bewonderen in het prachtige werk waarop de patroonheilige van de kerk is afgebeeld. Hierop is te zien hoe de heilige, die een reus onder zijn tijdgenoten is, tijdens werktijd aan het bidden is en een engel zijn werk op het land overneemt.

Maar niet alleen de muurschilderingen maken deze kerk uniek, ook de toewijding aan de H. Isidorus, patroon van de boeren, is bijzonder. Het gebouw, ontworpen door architect J.H. Sluijmer uit Enschede, ademt een sfeer van rust en devotie uit. De perfecte locatie om even stil te staan bij de geschiedenis en de betekenis van deze kerk en zijn patroonheilige. Stap binnen en laat u betoveren door de prachtige details en unieke kunstwerken die deze kerk herbergt.

Goorsestraat 126
7482 CL St. Isidorushoeve
Map It

OPEN: van 10.00 uur tot 16.00 uur.