SCHIEDAM – LIDUINABASILIEK

Rondleiding | Zuid-holland |

Liduinabasiliek, Singel 104, Schiedam
openingsuren 29 mei: 13.00 – 16.00 uur

De neogotische Basiliek van de Heilige Liduina en Onze Lieve Vrouw Rozenkrans (“Liduinabasiliek”) is de enige basiliek in het Bisdom Rotterdam. Gebouwd vanaf 1881, gerestaureerd een eeuw later. In 1990 door Paus Johannes Paulus II tot basiliek verheven. Het interieur is origineel: een imposant hoofdaltaar met beeldhouwwerk, grote glas-en-loodramen, uit zandsteen gehalte Kruisweg en het eerst geplaatste en laatst resterende elektro-pneumatische orgel in Nederland.

De Heilige Liduina van Schiedam (1380-1433) viel op vijftienjarige leeftijd op het ijs en moest daarna tot haar dood 38 jaar lang het ziekbed houden. Zij was tot ver buiten de landsgrenzen beroemd om haar lijden. Na haar dood haalden Schiedammers geld op voor een meer dan levensgrote grafsteen, die uitzonderlijk goed bewaard is gebleven en in de basiliek te bezichtigen. In de reliekschrijn bevindt zich haar onderbeen. In de Liduinakapel staat een verzilverd Art Nouveau beeld van de H. Liduina. Op het Liduina-altaar staat zij afgebeeld op haar ziek- en sterfbed. Een serie van acht schilderijen beeldt haar leven uit.

Wie niet tot 29 mei kan wachten: op zondag 14 mei is het jaarlijkse Liduinafeest. Om 10.00 uur plechtige Eucharistieviering met herenkoor In Honorem Dei (gregoriaans/Latijn) en dameskoor Jubilatio (Nederlands). De basiliek blijft open; rondleidingen om 12.00 en 13.00 uur. Om 14.00 uur vertrekt de Liduinaprocessie met haar relieken, de eretekens van de basiliek, vaandels en vlaggen, zang en gebed, vanaf de basiliek langs plaatsen die in het leven van Liduina belangrijk waren. Om 14.30 korte gebedsdienst in de Grote of St. Janskerk, 15.30 statie bij Huis te Poort, 16.00 uur Vespers in de basiliek. Aansluitend broodjes en soep voor de processiedeelnemers.

Er is een gratis folder beschikbaar met aan de ene kant alle aan Liduina gerelateerde bezienswaardigheden in de basiliek en aan de andere kant de hoogtepunten van algemene aard. Gastvrouwen en gastheren beantwoorden graag uw vragen. Er zijn verschillende Liduina devotionalia te koop.

Reguliere openingstijden vrijdag 10.30-13.00 uur en zaterdag 14.00-17.00, tot 28 oktober 2023, vervolgens in 2024 vanaf de vrijdag na Pasen. Door een huwelijk of uitvaart komt de openstelling zeer incidenteel te vervallen. Raadpleeg de website of bel het secretariaat.

Route: vanaf trein-, metro-, busstation de stationshal uitlopen, rechtdoor de Singel op, de basiliek bevindt zich na circa 300 meter aan de linkerkant. Voor tramreizigers is halte Broersvest dichterbij. De basiliek ligt in het gezichtsveld, aan het Stadserf. Op zondag en tweede Pinksterdag is parkeren op straat gratis. Het aantal plaatsen in de omgeving is echter beperkt. De ABC parkeergarage (ingang in de Kreupelstraat) is een goed alternatief. Ook van daar bevindt de basiliek toch in het gezichtsveld: de kerk met de spitse toren aan de voet van een groot plein (Stadserf). De andere kerk is de Grote of St.Janskerk waar Liduina te kerke ging en werd begraven. Ook deze is op Open Kerkendag geopend.

Singel 104, 3112 GS Schiedam
openingsuren 29 mei: 13.00 – 16.00 uur