SAASVELD – PLECHELMUSKERK

Rondleiding | Overijssel |

Op 29 mei 2023, de tweede pinksterdag, opent de R.K. Kerk St. Plechelmus in Saasveld haar deuren tijdens de Open Kerkendag. Deze buitengewoon belangrijke late neogotische kerk met toren is een hoogtepunt in het oeuvre van architect H. Kroes. De kerk, die een eerdere kerk uit 1861 verving, staat op het terrein van het voormalige kasteel Saterslo uit 1514 en is een centraliserende kruiskerk met fronttoren in laatneogotische trant. Bewonder de gebrandschilderde ramen van de Oldenzaalse glazenier J. Schoenaker uit de jaren 1950, die van groot belang zijn voor de kerk. Mis deze unieke kans niet om kennis te maken met de geschiedenis en de architectuur van deze bijzondere kerk tijdens de Open Kerkendag.

Hoflaan 14
7597LS Saasveld