‘S-HEERENBERG – SINT-PANCRATIUSKERK

Gelderland |

Op 29 mei 2023 opent de Sint Pancratiuskerk in ‘s-Heerenberg haar deuren voor de jaarlijkse Open Kerkendag. Deze prachtige kerk, gebouwd tussen 1895 en 1897, is meer dan 100 jaar oud en is een opvallend voorbeeld van neogotische architectuur.

De bouw van deze kerk was een uiting van de groeiende katholieke gemeenschap in Nederland, die na eeuwen van achterstelling eindelijk de vrijheid had om haar geloof openlijk te belijden. De neogotiek, geïnspireerd op middeleeuwse Franse en Rijnlandse kathedralen, werd beschouwd als de hoogste uitdrukkingsvorm van de katholieke godsdienstzin. De Sint Pancratiuskerk is een prachtig voorbeeld van deze stijl.

De architect Alfred Tepe, lid van het Sint-Bernulphusgilde, heeft samen met andere kunstenaars zoals beeldhouwer-kunstschilder Willem Mengelberg, glazenier Hendrik Geuer en orgelbouwer Maarten Maarschalkerweerd deze kerk gebouwd en ingericht. Het resultaat is een godshuis waarvan wijding uitgaat en waarin de bezoeker als vanzelf in de stemming komt om over de geheimen van het leven na te denken.

Op de Open Kerkendag kunt u deze prachtige kerk van dichtbij bekijken en genieten van de bijzondere sfeer die hier heerst. Bewonder de omhoogstrevende, verticale lijnen en spitsbogen in wanden, gewelfribben en vensters, en laat u betoveren door de oorspronkelijke aankleding van het gebouw, die onder supervisie van architect Tepe tot stand is gekomen.

Kom langs op 29 mei en ontdek de geschiedenis en schoonheid van de Sint Pancratiuskerk in ‘s-Heerenberg. U bent van harte welkom!

Adres: Kerkstraat 1, 7041 AB ‘s-Heerenberg
OPEN: van 9.00 uur tot 16.00 uur.