RUMPT – RUMPTS KERKJE

Rondleiding | Gelderland |

Het voormalige Rooms Katholieke kerkje is een Rijksmonument. Dit betekent dat er heel veel mooie elementen aanwezig zijn om te bekijken. Zowel binnen het kerkje als aan de buitenkant valt er veel te genieten van deze bijzondere monumentale locatie. Er is gelegenheid om te parkeren, lunchen, fiets opladen, toiletbezoek. De kerk heeft ook een thee/koffie/borrel tuin.
Er is ook een mooie gerestaureerd orgel voor liefhebbers. Rumpts Kerkje is geopend van 10:00 t/m 17:00.

Orgel in het Rumpts Kerkje

Het Pieter Maarschalkerweerd orgel uit 1863 is het enige nog overgebleven exemplaar uit deze stijlperiode van deze beroemde Utrechtse orgelbouwer wat nog nagenoeg in oorspronkelijke staat bewaard is gebleven. Bovendien staat het nog in de oorspronkelijke kerk en is het niet verplaatst of verloren gegaan toen de kerk in 2015 aan de eredienst werd onttrokken. Op dit moment wordt het orgel gerestaureerd. Het eerste heringebruiknameconcert heeft plaats gevonden op 17 september. in de komende weken worden er nog restauratiewerkzaamheden aan de orgelkast uitgevoerd. De restauratie gebeurt onder toezicht van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed door orgelbouwer Elbertse uit Soest.

We zijn enorm blij met de hulp in advies, raad en daad door de Provincie Gelderland. Zij hebben ons een mooie subsidie gegeven waardoor de restauratie van start is kunnen gaan. De subsidie is er op gericht dat cultureel erfgoed gebruikt blijft worden. Dat is ook precies wat er gaat gebeuren met het orgel. Het wordt een openbaar orgel en er gaan bijzondere concerten worden georganiseerd. Ook bij rouw en trouw gaat het orgel weer klinken.

Schuttersteeg 2 4156AE Rumpt