ROOSENDAAL – SINT-JOSEPHKERK

Rondleiding | Noord-Brabant | Tentoonstelling |

De kerk werd ontworpen door de architecten M. Vergouwen en Jacques Hurks. De St. Josephkerk wordt weleens aangeduid als het eerste grote werk van J. Hurks. Het is een centraliserende driebeukige kruiskerk in expressionistische stijl met een hoge terzijde staande toren met tentdak. De toren heeft een hoogte van 55 meter. De ingang wordt bekroond door een wimberg. Het middenschip wordt gedekt door een tongewelf en de viering door een ruim koepelgewelf. Het bakstenen gebouw bevat veel siermetselwerk. De 12 wijdingskruisjes zijn fraai uitgevoerd in Nederlandse Jugendstil. Boven het priesterkoor is een triomfboog met schilderingen. De triomfboog, kruisweg en meeste andere schilderingen zijn van Wijnand Geraedts (1883-1958) en zijn zoon Pieter Geraedts (1911-1978), hoogaltaar en verschillende beeldhouwwerken zijn gemaakt door de firma Cuypers uit Roermond.

Tevens is een bezoek de goede gelegenheid om de bijzondere muurschilderingen van Bijbelse vertellingen gemaakt door de kunstenaar Wijnand Geraedts van dichtbij te bekijken.

Uiteraard krijgen de bezoekers een gratis kopje koffie/thee.

De kerk is open van 13:00 – 16:00 uur.

St. Josephstraat 2
4702 CW Roosendaal