OUDEGA – ANKERTSJERKE

Rondleiding | Friesland |

De Heilige Martinuskerk (Ankertsjerke) heeft een lange geschiedenis die teruggaat tot het jaar 1132, toen er een houten ‘capelle’ werd gebouwd. In 1500 werd deze vervangen door een stenen kerk met een zadeldaktoren, die later in 1755 werd vervangen door een nieuwere kerk met behoud van de oude eikenhouten gewelfconstructie. De zijmuren werden gebouwd op de fundering van kloostermoppen. In 1757 werd de kerk naar het oosten verlengd en de toren hersteld, wat zichtbaar is aan de gewelfconstructie. In 1868 werd de zadeldaktoren afgebroken en vervangen door een houten toren met spits op de westgevel. In 1987 werden de gebrandschilderde ramen herplaatst die in 1756 waren gemaakt door Ype Staak. De kerk herbergt ook een Van Dam-orgel uit 1872 en een klok uit 1623 hangt in de toren. Bezoek deze bijzondere kerk tijdens de Open Kerkendag van 29 mei 2023!

Pastorijstrjitte 23
8614 AB Oudega SWF