OUD-ZEVENAAR – SINT-MARTINUSKERK

Rondleiding | Gelderland |

Ontdek de rijke geschiedenis van de kerk tijdens de Open Kerkendag op 29 mei 2023, op Tweede Pinksterdag! Deze prachtige kerk, voor het eerst genoemd in 1276, staat bekend als de oorspronkelijke moederkerk van Zevenaar. In de vijftiende eeuw werd er een Mariakerk toegevoegd, waarschijnlijk tegen de zuidzijde van de bestaande Sint-Martinuskerk.

Helaas heeft de kerk in 1572 zwaar geleden onder krijgsgeweld. De gotische torenspits werd in brand gestoken en veroorzaakte de vernietiging van het kerkgebouw. Na 1583 werd begonnen met de herbouw van deze bijzondere plek.

De kerk heeft door de eeuwen heen dienst gedaan als een belangrijk bedevaartsoord, met name vanwege het Mariabeeld en de piëta die hier worden vereerd. Het oorspronkelijke Mariabeeldje had aanvankelijk vooral betekenis voor de boeren in de omgeving. Zij zochten voorspoed, vruchtbaarheid en bescherming tegen ziekte, honger en watersnood. Als dank boden ze kippen, graan, kaarsen en devotiegiften van bijenwas of zilver aan.

De Mariaverering groeide gestaag na de vijfde eeuw, en vanaf de veertiende eeuw werd Oud Zevenaar een bekende bedevaartplaats waar Maria vereerd werd. Het prachtige Piëta-beeld, ook bekend als de Moeder van Smarten of Onze Lieve Vrouw van Smarten, wordt volgens kunstkenners gedateerd op 1440. Het is belangrijk op te merken dat dit beeld onmogelijk de oorsprong kan zijn van de Mariaverering. Boven de Piëta bevindt zich een beeld van Maria met het Kind, dat rond 1340 is vervaardigd.

Mis deze unieke kans niet om deze kerk te bezoeken tijdens de Open Kerkendag. Kom en ervaar de prachtige architectuur, de spirituele atmosfeer en de eeuwenoude tradities die hier bewaard zijn gebleven.

ACTIVITIEIT: Doorlopend schermpresentaties in de kerk over interieur en gebrandschilderde ramen van Joep Nicolas en rondleiding om de kerk.

Kerkweg 8, 6905 AW Zevenaar

OPEN: 11:00 – 16:00