OUD-VOSSEMEER – JOHANNES DE DOPERKERK

Rondleiding | Zeeland |

Kom en ontdek de rijke geschiedenis van onze kerk tijdens de Open Kerkendag op Tweede Pinksterdag, 29 mei 2023!

De oorsprong van onze kerk gaat terug tot het jaar 1516, maar zelfs daarvoor was er al een kapel gewijd aan de Heilige Johannes de Doper, de schutspatroon van Oud-Vossemeer. Hoewel de kapel moest worden gesloopt vanwege plaatsgebrek, wordt aangenomen dat het later is uitgebreid, hoewel daar geen zekerheid over bestaat. Tijdens de “Roomse” periode kwamen zelfs de mensen van Nieuw Vossemeer hier ter kerke.

De toren, het oudste deel van het gebouw, is omgeven door de westelijke travee van de kerk, waardoor alleen de westzijde zichtbaar is. Het transept, het dwarschip, is jonger dan het schip en werd bij de restauratie in 1914 opgemerkt als zijnde van een kleiner type steen gemaakt.

Aan de buitenkant zie je in de toren de hoofdingang van de kerk. Vroeger waren er ook twee deuren aan de zijkanten; de noordzijde, de schaduwzijde, diende als ingang van de kerk, terwijl men via de zuidzijde, de zonzijde, naar buiten ging. Deze ingangen werden ook gebruikt voor begrafenissen.

De kerk bestond oorspronkelijk uit een rechthoekig schip met vijf traveeën en een smaller koor met twee traveeën en een afsluiting in de vorm van een driehoek. De uitbreiding van de kerk omvatte de toevoeging van een vleugel (transept) aan de noord- en zuidzijde van het koor. Onze kerk is een kruiskerk, gebouwd in de vorm van een kruis, dat het centrum van ons geloof symboliseert – het lijden, de opstanding en de overwinning van Christus. De kerk is naar het oosten gericht, en de drie ramen vertegenwoordigen de Drie-eenheid van God: God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.

Tijdens de Open Kerkendag kun je ook kennismaken met de bijzondere voorwerpen in onze kerk. Een van de hoogtepunten is de koperen kroon, die dateert uit 1740 en de eerste indruk maakt bij binnenkomst. Het verhaal achter deze kroon is verbonden met het gilde van handboogschutters, wiens patroonheilige Sint Sebastianus was. Na het verbod op het boogschieten op zondag, verkochten ze hun zilveren schilden om een koperen kroon voor de kerk te kopen.

Een andere opmerkelijke schenking is de grote koperen kroon, geschonken door Johannes van Rosevelt in 1787. Dit geschenk heeft een sterke band met het geslacht Van Rosevelt, waarvan wordt vermoed dat ze verwant zijn aan de voorouders van de Amerikaanse president Roosevelt.

Pinksterpad

Tijdens de Open Kerkendag op Tweede Pinksterdag (29 mei) wordt er ’s middags door drie kerken uit Oud-Vossemeer een Pinksterpad georganiseerd. Een inspirerende wandeltocht in de omgeving van het dorp. De wandeling van 5 of 10 km begint in de Willibrorduskerk, Dorpsweg 7 te Oud Vossemeer. Ontvangst en inschrijven kan vanaf half twee. Om 13.55 is er een gezamelijke start met een kort gebed en een reiszegen. Dan start om 14.00 uur de wandeling. De finish is in de Gereformeerde Kerk, waar u en jij kunnen genieten van een heerlijke pannenkoek en wat te drinken. Iedereen, jong en oud, kan meedoen. Voor de kinderen is er een speurtocht opgenomen in de route. Deelname is gratis. Ter gelegenheid van de Open Kerkendag zijn de Willibrorduskerk, de Johannes de Doperkerk en De Bron open voor bezichtiging. Als daarvoor een uitstapje nodig is, staat dat aangegeven in de route. In de Johannes de Doperkerk is iemand aanwezig die u meer van vertellen over het gebouw en de geschiedenis ervan. Van harte welkom!

Ring 10
4698 AH Oud-Vossemeer