OOSTERBEEK – SINT-BERNULPHUSKERK

Rondleiding | Gelderland | Kunst (expositie) |

Beleef de geschiedenis van de neogotische kerk, ontworpen door architect Tepe. Ontdek de prachtige details, zoals het altaar uit het atelier van Mengelberg en de kruiswegstaties van Jan Toorop tijdens de Open Kerkendag op 29 mei 2023.

Het is een Nederlandse priester geweest, Christiaan van Adrichem, in 1533 te Delft geboren en in 1585 in Keulen gestorven, die grote invloed heeft gehad op de verbreiding van deze gebedsoefening. Hij schreef een groot driedelig werk over het Heilige Land, Theatrum Terrae Sanctae et biblicarum historiarum, dat pas na zijn dood werd uitgegeven. Het tweede deel, dat de beschrijving van de stad Jeruzalem biedt, werd in 1584 voor zijn dood gepubliceerd en daarin geeft hij de beschrijving van de kruisweg, de via dolorosa, zoals die in Jeruzalem werd aangewezen, in 14 staties, van de Antoniaburcht naar de kerk van het Heilig Graf: biddend en mediterend trokken de pelgrims langs deze kruisweg, zoals tot op de dag van vandaag iedere vrijdagmiddag nog steeds gebeurt.

Bekijk ook eens deze video: Video over kruisweg van Toorop

Utrechtseweg 129