NUNHEM – SERVAASKERK

Rondleiding | Limburg | Kids |

Er is een rondleiding door de kerk! En voor gezinnen met kinderen speur/puzzeltocht door de schattenkamer
van de kerk en kapel.

Op 29 mei 2023, tijdens de Open Kerkendag, nodigen wij u uit om de Servaaskerk in Nunhem te komen ontdekken. Dit prachtige gebouw is gewijd aan de heilige Servatius, de eerste bisschop van Nederland. De geschiedenis van deze kerk gaat terug tot de 13e eeuw, toen een kleinere versie van het huidige gebouw werd geschonken aan de Norbertijnenabdij van Averbode.

In 1893 werd de kerk uitgebreid dankzij de gulle gift van de familie Groenendael, waardoor het nu een imposant gebouw is met een indrukwekkende Romaanse dorpstoren. Maar dit gebouw heeft ook zijn eigen verhaal. Zo werd de toren in 1777 vernieuwd en zijn er in 1992 versterkingswerken uitgevoerd vanwege een aardbeving.

Binnenin de kerk vindt u talloze schatten, waaronder een oude monstrans en gebrandschilderde ramen achter het altaar. U kunt ook genieten van de serene sfeer van de kinderkapel aan de linkerzijde en de sacristie aan de rechterzijde. De Servaaskerk is een uniek monument dat niet alleen een belangrijke rol speelt in de geschiedenis van Nunhem, maar ook in de geschiedenis van Nederland.

Kom op 29 mei 2023 naar de Open Kerkendag en ontdek zelf de schoonheid van de Servaaskerk. Laat u betoveren door de prachtige architectuur, de rijke geschiedenis en de bijzondere schatten die binnenin deze kerk verborgen liggen. U bent van harte welkom!

Kerkstraat
6083ad Nunhem