NIJMEGEN – MARIA GEBOORTEKERK

Rondleiding | Gelderland |

In de Maria Geboortekerk aan de Berg en Dalseweg in Nijmegen kan men kennis maken met de architectuur en bouwwijze van Jules Kayser en interieurelementen van o.a. J. Dunselman, de gebroeders Arens en en S. Adema.

De Maria Geboortekerk is in verschillende fasen tussen 1893 en 1924 gebouwd naar een ontwerp van architect Jules Kayser. ‘Iedere steen is een ziel’ schreef hij, ’tezamen schragen zij Gods huis’. In de kerk bevinden zich nog steeds neogotische interieurelementen waaronder tegelvloeren, eikenhouten meubilair en kruiswegstaties van J. Dunselman. Verder inventarisstukken van de gebroeders Arens (edelsmeden te Nijmegen) en een groot orgel op het oksaal dat gebouwd werd door S. Adema.

Tevens te bewonderen zijn twee Iconenkapellen, oude communiebanken en een Antoniusbeeld uit 1905 van P. Peters. Enkele van de glas-in-loodramen herinneren aan het bombardement op Nijmegen, evenals een van de pilaren in de kerk.
Het weids en lichte interieur als dat van een Franse kathedraal, kan een gevoel geven van eeuwigheid en uitnodigen uit tot verstilling. Ook vandaag de dag komen hier vele mensen van alle leeftijden samen voor eucharistieviering, gebed en ontmoeting. Dat geeft diepe betekenis aan dit huis, dat meer is dan de stenen en alle kunstschatten die het bevat.

Er is een rondleiding op papier.

Spreek gerust iemand van ons aan voor meer informatie.
Van harte welkom!

Berg en Dalseweg 40
6521 JJ Nijmegen

OPEN: van 11.30  uur tot 16.00 uur.