NEDERWETTEN – HEILIGE LAMBERTUSKERK

Rondleiding | Noord-Brabant |

De kerk is gebouwd in de jaren 1895 en 1896, naar ontwerp van architect Corbey. Op 12 oktober 1896 werd de kerk door bisschop van de Ven ingewijd. In het gebouw zijn overvloedig de ideeën van architect Cuypers verwerkt. Deze bouwde bij voorkeur met baksteen in allerlei vormen. Het schip, het kruis en het priesterkoor zijn uit paarsrode baksteen opgetrokken in staand verband met hier en daar toepassing van natuursteen. De zadeldaken zijn gedekt met blauwe leien.

De gebrandschilderde ramen vertellen verhalen over de bisschoppen Lambertus, Bonifacius van Lausanne en Hubertus van Maastricht. De vele beelden in de kerk laten zien welke heiligen door de gelovigen werden aangeroepen om voorspraak en hulp.

Op tweede pinksterdag 29 mei 2023 zal de kerk van 14.00 van 17.00 geopend zijn.

Hoekstraat 46
5674 NP Nuenen