MIDDELBURG – NIEUWE KERK

Rondleiding | Zeeland |

Op 29 mei 2023, Tweede Pinksterdag, openen de deuren van de Nieuwe Kerk in Middelburg voor de Openkerken Dag. Dit bijzondere gebouw heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot de Middeleeuwen, toen de kerk nog diende als kloosterkapel. Na vele verbouwingen en uitbreidingen is de Nieuwe Kerk uitgegroeid tot een imposante hallenkerk die zowel voor de kloosterlingen als de parochianen dienst deed.

Helaas heeft de kerk ook veel tegenslagen gekend, zoals de beeldenstorm en de grote brand van januari 1568, waarbij de kerk zwaar beschadigd raakte. Gelukkig werd de kerk herbouwd en later opgeknapt en gerestaureerd, waardoor het nog altijd een indrukwekkend gebouw is.

In de 19e eeuw raakte het abdijcomplex echter sterk verwaarloosd en werden er zelfs veranderingen aan het interieur doorgevoerd die erger waren dan de schade door brand en beeldenstorm. Gelukkig werd in de 20e eeuw gestart met een grondige restauratie, die bijna 25 jaar duurde, maar wel bijzonder goed uitgevoerd werd.

Sindsdien heeft de Nieuwe Kerk weer haar oude glorie teruggekregen en is het gebouw opnieuw gerenoveerd en heringericht. De oude kerkbanken en preekstoel hebben plaatsgemaakt voor moderne stoelen van hardsteen en edelstaal en ook de ramen zijn vernieuwd met nieuw glas-in-lood.

Op 29 mei 2023 zijn bezoekers van harte welkom om deze bijzondere kerk te komen bewonderen en te genieten van de historie en prachtige architectuur. De Nieuwe Kerk staat te allen tijde open voor iedereen, als een symbool van gastvrijheid en spiritualiteit.

Nieuwekerkgang 1 t/m 7
4331 BE Middelburg