LOTTUM – SINT-GEERTRUDISKERK

Rondleiding | Limburg | Kunst (expositie) | Kids | Muziek |

* Uitleg over het kerkorgel en bespeling
* Uitleg over de kunstschatten
* Speurtocht voor de kinderen
* Discussie met de bezoekers over de toekomst van de kerk

De Parochiekerk van Lottum

De eerste kerk van Lottum, een Romeins gebouw, stond aan de Maas bij een doorwaadbare plaats. Daar echter in de winter door de Maas de toegangspaden tussen dorp en rivier overstroomden, werd rond 1400 in de kom van het dorp een kerk gebouwd. Deze kerk werd uitgebreid onder leiding van Pastoor Kampers en in 1875 voltooid onder de bezielende leiding van Pastoor Oomen. In de 2e wereldoorlog werd deze kerk op 23 november 1944 opgeblazen en totaal verwoest. Het hardstenen doopvont uit de 12e eeuw heeft de verwoesting overleefd en uiteindelijk een plek gekregen in de nieuwe kerk. De twee klokken van respectievelijk 1700 kg en 1190 kg waren al eerder door de Duitsers geroofd.De huidige kerk is in 1950 gebouwd op dezelfde plaats als de verwoeste kerk. De architect J. Franssen uit Roermond ontwierp het plan voor de huidige kerk, die werd gebouwd door de aannemers Peelen en Cuppen uit Horst. De inzegening en de ingebruikname vond plaats op 27 juli 1951. Met de bouw van de toren, waarvoor Pastoor Kerbosch veel geld ingezameld heeft, werd begonnen in 1958 en deze werd opgeleverd in maart 1959.

Markt 1, 5973NR, LOTTUM

OPEN: van 11.00 tot 15.00 uur