KLUNDERT – HERVORMDE KERK

Rondleiding | Noord-Brabant | Muziek |

Ontdek de geschiedenis van de Ned. herv. kerk in Klundert tijdens de Open Kerkendag op 29 mei 2023! Van 11.00u tot 16.00u openen we onze deuren en kun je genieten van het bespelen van het orgel.. Daarnaast kun je onder het genot van een kopje koffie onze boekjes over de bewogen geschiedenis van het kerkgebouw en voormalige kerkgebouwen bekijken.

De Nederlandse Hervormde Kerk in Klundert (thans Hervormde Gemeente) is sinds het begin gevestigd aan de Kerkring te Klundert. Alleen het huidige pand dateert van 1952. Het eerste kerkgebouw ging op 10 maart 1737 in vlammen op. Het vermoeden bestaat, dat dit veroorzaakt is door een kooltje uit een stoof. Deze werden destijds gebruikt om ’s winters de voeten warm te houden.
Tussen 1737 en 1740 werd de kerk herbouwd. In de tussenliggende jaren werden de erediensten gehouden in het stadhuis van Klundert. De herbouwde kerk werd op 11 september 1740 in gebruik genomen.

Rondom de kerk was ter afscheiding van het kerkhof een gracht gemaakt. Daar lag een stenen brug over welke op den duur aan vernieuwing toe was. In 1788 is er een nieuwe ijzeren poort met hardstenen stijlen voor de kerk gemaakt. De poort woog 2070 pond en kostte fl. 749,01. Voor de hardstenen stijlen werd fl. 890,08 betaald. Deze poort staat nog steeds voor onze kerk en is het enige originele wat uit die tijd is overgebleven. De poort staat inmiddels op de monumentenlijst.

In 1944 moest het Kerkgebouw het opnieuw ontgelden. De 2e wereldoorlog liet ook in Klundert duidelijk zijn sporen na. Net op het moment dat Klundert bevrijd werd door de Engelse soldaten, schoten de Duitsers de Klundertse kerken in brand. Zo ook de Nederlandse Hervormde Kerk.

Pas in 1949 werd besloten tot herbouw over te gaan. In september 1952 werd het huidige kerkgebouw in gebruik genomen.

Kerkring 1
4791HE Klundert

OPEN: 11.00 tot 16.00 uur.