KAMPEN – O.L.V. KERK OF BUITENKERK

Rondleiding | Overijssel |

Ontdek de rijke geschiedenis van de Buitenkerk tijdens de Open Kerken Dag op 29 mei, Tweede Pinksterdag! Deze prachtige kerk, gelegen in het stadsdeel de Buitenhoek, dateert uit de 14e eeuw en is gebouwd door bouwmeester Rutger van Ceulen. Oorspronkelijk gebouwd als een kruiskerk, werd het later gewijzigd tot een hallenkerk met drie hallen, wat het een van de weinige gebouwen in Nederland maakt met deze unieke vorm.

De onregelmatige plattegrond van de kerk is het resultaat van een aantal verbouwingen die in de 15e eeuw hebben plaatsgevonden. De toren, opgericht in 1453, was ooit het thuis van drie grote klokken die werden gegoten door de beroemde klokkengieter Geert van Wou.

Na de verovering van de stad door de prinsgezinden in 1580 werd de kerk ingericht voor de gereformeerde eredienst. Maar in de 19e eeuw werd de kerk hersteld door de Kamper Katholieken, nadat Lodewijk Napoleon de kerk aan hen ter beschikking had gesteld.

Kom en ontdek het adembenemende interieur van de Buitenkerk, met zijn rijke geschiedenis en prachtige architectuur. Een bezoek aan deze kerk tijdens de Open Kerkendag is een unieke kans om deze historische plek te verkennen. Mis het niet!

Buiten Nieuwstraat 101, 8261 AT Kampen

OPEN: