JABEEK – SINT-GERTRUDISKERK

Rondleiding | Limburg |

Op 29 mei 2023, Tweede Pinksterdag, vindt de Open Kerkendag plaats. Een mooie gelegenheid om de historische kerken van Nederland te ontdekken en te bewonderen. Eén van deze prachtige kerken staat in het oudste deel van het dorp en is gebouwd in de tweede helft van de 15e eeuw. De kerk heeft een imposante westtoren met vier geledingen en een ingesnoerde naaldspits, een driebeukig schip, een driezijdig gesloten koor en een apsis. In de 19e eeuw werd de oude kerk vervangen door een nieuwe neogotische kerk, ontworpen door de beroemde architect Pierre Cuypers. De toren werd bij deze renovatie verhoogd en heeft sindsdien een nog imposantere uitstraling gekregen. Tijdens de Open Kerkendag heb je de kans om deze prachtige kerk van binnen te bewonderen en meer te weten te komen over haar geschiedenis. Kom dus zeker langs en laat je betoveren door de schoonheid van deze eeuwenoude kerk!

Dorpstraat 34
6454AG Jabeek