HEERLEN – SINT-PANCRATIUSKERK

Rondleiding | Limburg |

Op Tweede Pinksterdag, 29 mei 2023, nodigen we je uit om de prachtige St. Pancratiuskerk in Heerlen te bezoeken tijdens de Open Kerkendag. Deze eeuwenoude kerk heeft een rijke geschiedenis en is een waar juweeltje om te ontdekken.

De oorsprong van de St. Pancratiuskerk gaat terug tot het jaar 1065, toen drie kerkjes in onze regio werden genoemd in een schenkingsakte voor de kerk van Toul in Noord-Frankrijk. Vandaag de dag kun je deze historische plek zelf ervaren en bewonderen.

Bij de bouw van de huidige St. Pancratiuskerk waren de graven van Ahre-Hochstaden, heersers over de heerlijkheid Heerlen, betrokken. Deze adellijke familie vereerde St. Pancratius als ridderheilige, een traditie die uit het Rijnland was overgebracht. De kerk werd opgedragen aan deze heilige, en zo ontstond het eigenkerkrecht, waarbij de heer van Heerlen grote invloed had bij de benoeming van de pastoor. De kerk bestond oorspronkelijk uit een middenschip en twee zijbeuken, en de huidige toren, die dateert uit 1394, diende als verdedigingstoren. De kerk maakte deel uit van het imposante Landsfort, omringd door een stevige walmuur en een brede watergracht.

Gedurende de eeuwen heeft de St. Pancratiuskerk haar rol als regionale kerk voor de omliggende buurten en gemeenten behouden. De kerk was voorzien van meerdere altaren, elk met hun eigen rector en inkomsten. Het kerkvermogen werd hoog aangeslagen vanwege deze inkomsten. De functie van pastoor was zeer gewild en werd vaak door hooggeplaatste geestelijken uitgeoefend, waarbij ze hun taken overlieten aan een plaatsvervanger tegen een bescheiden salaris.

In de loop der tijd hebben er verschillende veranderingen en restauraties aan de kerk plaatsgevonden. Zo werden er in de periode tussen 1839 en 1863 diverse verbouwingen uitgevoerd, waarbij onder andere een nieuw bakstenen neogotisch koor werd gebouwd en de kerkvloer werd opgehoogd. Later, tussen 1901 en 1903, werd een grootschalige renovatie onder leiding van architect Jos Cuypers uitgevoerd. Hierbij werden de gewelven van het middenschip vernieuwd en werd de kerk uitgebreid met een transept en een neoromaans koor met crypte, waardoor de kerk met een derde werd vergroot.

Dit is een unieke kans om de St. Pancratiuskerk te bezoeken en de prachtige architectuur en rijke geschiedenis zelf te ervaren. Op 29 mei staan de deuren van deze bijzondere kerk wijd open. Kom en laat je betoveren

Pancratiusplein 45
6411 JZ Heerlen