HEELSUM – KERKJE OP DE HEUVEL

Rondleiding | Gelderland |

Het eeuwenoude kerkje op de heuvel te Heelsum, een Rijksmonument,  is beide Pinksterdagen geopend voor bezoek. Zondag van 11.00- 15.00 uur en maandag 2e Pinksterdag van 10.00 tot 16.00 uur . Er is een gastheer e/o gastvrouw aanwezig om te vertellen over de historie/ relatie met Kasteel Doorwerth/ de grafkelder / de ramen / het monumentale orgel etc.

‘t Kerkje op de Heuvel Heelsum heeft een nauwe band met kasteel Doorwerth. Frederik van Voorst, heer van Doorwerth, gaf in 1517 opdracht tot de bouw. Hij heeft ook de eerste steen gelegd. In 1519 werd de kerk ingezegend en in gebruik genomen.

In 1859 werd de zuidvleugel aangebouwd, in opdracht van jonkvrouwe Jeanne Henriëtte Gabriëlle van Schuijlenburch, weduwe van J.A.P. baron van Brakell, kasteelheer van Doorwerth. Het grafmonument van haar man en van haarzelf bevindt zich aan de zuidzijde van de kerk.

De kerk heeft tot 1919 toebehoord aan de eigenaren van kasteel Doorwerth waarvan verschillende familieleden na hun dood zijn bijgezet in de grafkelder. Tijdens de Tweede Wereldoorlog leed de kerk veel schade en was een ingrijpende restauratie noodzakelijk. Ook het oorspronkelijke orgel uit 1861 ging verloren. In 2004 werd het gerestaureerde Dirk van Rossum-orgel uit 1864 in de kerk in gebruik genomen. Een unicum want er is maar één klinkend, origineel orgel van deze bouwer over.

Raadpleeg voor meer informatie: ‘t Kerkje op de Heuvel Heelsum

Koninginnelaan 24