HARDENBERG – STEPHANUSKERK

Rondleiding | Overijssel |

Op 29 mei, tijdens de Open Kerkendag op Tweede Pinksterdag, bieden we je de unieke kans om de geschiedenis en schoonheid van de Stephanuskerk in Hardenberg te ontdekken. De kerk werd gebouwd in de veertiende eeuw, nadat de stad stadsrechten ontving en de opdracht kreeg om een ​​kerk binnen de stadsmuren te bouwen. De kerk is gewijd aan de heilige Stephanus en heeft in de loop der jaren veel veranderingen ondergaan, waaronder aanpassingen aan het interieur tijdens de Reformatie.

In 1708 werd de kerk gespaard bij een stadsbrand, die werd geblust door de heldhaftige Aaltje Kraak. Helaas gingen de meeste kerkboeken verloren, maar enkele stukken uit het archief dateren nog van vóór de brand. In de negentiende eeuw werd de behoefte gevoeld om een ​​ruimere kerk te bouwen, waardoor de middeleeuwse kerk en kerktoren in bouwvallige staat werden verklaard. De bouw van de nieuwe kerk als een zogenaamde waterstaatskerk in neoclassicistische stijl begon in 1847 en werd in 1848 voltooid.

Tijdens de restauratie in 2000 en 2001 is er veel aandacht besteed aan het behoud van het historische karakter van de kerk. Het gebouw en de toren werden in 1973 opgenomen als rijksmonumenten en zijn een must-see voor iedereen die geïnteresseerd is in de rijke geschiedenis van de regio. We verwelkomen je graag op 29 mei om deze prachtige kerk te bezoeken en de charme van de Stephanuskerk zelf te ervaren!

Voorstraat 36
7772 AD Hardenberg

OPEN: 12.00 uur tot 16.00 uur.