HAARSTEEG – SINT-LAMBERTUSKERK

Rondleiding | Noord-Brabant |

Op Tweede Pinksterdag, 29 mei 2023, openen wij de deuren van onze prachtige neogotische kerk voor de jaarlijkse Open Kerken Dag. De eerste steen van dit gemeentelijke monument werd in 1870 gelegd door H.C. Dobbe, de bouwmeester uit ‘s-Hertogenbosch. Het resultaat is een indrukwekkende kerk met een eenvoudige neogotische bouwstijl.

Van het meerhoekige gesloten koor tot de transepten met biechtstoeluitbouw, onze kerk ademt historie en sfeer. De gevels zijn opgebouwd uit baksteen in kruisverband gemetseld en worden omringd door steunberen in verschillende hoogten en dikten. De gotische kenmerken zijn duidelijk zichtbaar in de spitsbogen van de vensters, waarboven gemetselde rollagen met aanzetstenen en sluitstenen te zien zijn. Ook de ronde roosvensters zijn echte blikvangers.

Het interieur is minstens zo imposant als de buitenkant. De driebeukige kruiskerk met transept biedt plaats aan velen en de koffiekamer met tentdak is een ideale plek voor een moment van rust en bezinning. Ontdek tijdens de Open Kerken Dag de prachtige dakkapellen, de dakruiter met torenuurwerk en luidklok en het versierde metselwerk onder de goten.

Wij heten u van harte welkom op Tweede Pinksterdag om onze kerk te bezichtigen en te genieten van de bijzondere verhalen die deze plek rijk is. Kom en laat u meevoeren door de historie en de sfeer van dit bijzondere gemeentelijke monument.

Haarsteegsestraat 10, 5254 JN Haarsteeg

Reliwiki

Openingstijden: 12.00 tot 16.00 uur.