HAARLO – KLUNTJESPOT

Rondleiding | Gelderland | Gelderse Kerken | Muziek | Tentoonstelling |

De Oude Kerk van Haarlo is een klein, achtkantig kerkje, bijgenaamd de Kluntjespot. Deze naam komt van de achtkantige suikerklontjespot, die vroeger in veel huishoudens werd gebruikt. Het kerkje staat tussen statige eikenbomen op een natuurlijke verhoging aan de rand van het kleine dorp Haarlo. De ligging, de mooie sierbestrating rondom en de ronde opstelling van de banken maken dit kerkje tot een bijzonder monument. Op 29 mei wordt ’s ochtends als onderdeel van het Kamermuziekfestival Eibergen het tweede strijkkwartet Ist es wahr? van Felix Mendelssohn Bartholdy en zijn lied ‘Frage (Ist es wahr?)’ uitgevoerd. Het concert wordt geopend met het pianotrio op. 70 nr. 2 van Mendelssohns grote voorbeeld Beethoven. Als intermezzo wordt een kort duo voor twee violen van de Oekraïense componist Borys Fedorov ten gehore gebracht. Fedorov schreef dit duo speciaal voor violisten Tim Brackman en Floor Le Coultre, die het hier voor het eerst zullen uitvoeren.‘s Middags wordt het Kamermuziekfestival feestelijk afgesloten met werken van de Franse componisten Poulenc, Ravel, Chausson en Franck en een door hen geïnspireerde componist van eigen bodem: Louis Andriessen.
Meer informatie en kaarten: HIER

Gebruik
De protestantse gemeente Haarlo en Waterhoek komt nog steeds bijeen in de Oude Kerk. De Plaatselijke Commissie van Gelderse Kerken ontwikkelt daarnaast ook andere activiteiten, met de opbrengsten daarvan kan het dagelijks onderhoud van de kerk gedekt worden.

Geschiedenis
In 1383 werd al gesproken over een kapel in de omgeving van Haarlo. Tijdens de reformatie werd de kapel vanaf 1558 voornamelijk nog als school en vergaderruimte gebruikt. In 1823 werd de kapel in het voorjaar afgebroken en in de zomer weer opgebouwd. In 1855 ontstond onder de bewoners van de buurtschappen Haarlo en Waterhoek de wens dat de kapel tot kerk werd verheven. Ze slaagden erin het geld bij elkaar te krijgen en bouwden de kerk op de plaats van de kapel. Protestantse kerken werden in de 17de en 18de eeuw vaak gebouwd op een veelzijdig symmetrische plattegrond, maar in de 19de eeuw kwam dat bijna niet meer voor.
In 2001 is de Kluntjespot aangewezen als Rijksmonument, omdat het van architectuurhistorische waarde is en een goed en gaaf bewaard voorbeeld van een eenvoudig kerkgebouw. In 2015 is de Kluntjespot overgedragen aan Gelderse Kerken.

Gebouw
De kerk in Haarlo is opgetrokken in baksteen, gemetseld in kruisverband. Het gebouw heeft een eveneens achthoekig tentdak dat met gesmoorde Hollandse pannen is belegd. Bovenop het dak staat een klein met zink en lood bekleed torentje, met daarop kruis en haan. In het torentje hangt een monumentale klok uit 1857.
De kerk heeft neoclassicistische kenmerken, zoals de achthoekig gevormde plattegrond met pilasters op de hoeken. In vier van de acht gevels bevindt zich een groot spitboogvenster met een gietijzeren raamwerk met neogotisch motief. De banken hebben de vorm van een cirkelsegment en staan opgesteld in drie rijen die op de preekstoel zijn gericht.

Wolinkweg 19
7273 SL Haarlo