HAARLEM – DOOPSGEZINDE KERK

Rondleiding | Noord-Holland | Schuilkerk | Kunst (expositie) |

De hoge en lichte kerkzaal van Doopsgezind Haarlem is, in al haar eenvoud, een ruimte waar bezoekers hun ogen uitkijken. Met als blinkvangers onder meer de hoge glas-in-loodramen, de fraaie kroonluchter en de ‘wolkentafel’ van de hand van architect Cees Dam. De kerkzaal vormt een oase van rust in de dagelijkse drukte van de Haarlemse binnenstad. Daarbij is er voor wie dat wil de mogelijkheid om een kaarsje te branden. Ook zal organist Marco bij de Vaate een aantal maal spelen op het Ahrend en Brunzema-orgel, dat tot de top in Nederland behoort.

De Grote Vermaning, zoals deze kerk ook wel genoemd wordt, is een verscholen kerk uit 1683 waarvan het ontwerp wordt toegeschreven aan schilder Jan de Bray, een collega van Frans Hals. Het gebouw heeft een bijzondere geschiedenis en heeft door de eeuwen heen diverse veranderingen ondergaan. Zo kregen de doopsgezinden in de 18e eeuw steeds meer aanzien en werd er een opvallende ingang in de Grote Houtstraat gebouwd. Vandaag de dag is deze ingang in gebruik als Fotogalerie De Gang.

Leuke bijkomstigheid is dat deze kerk tijdens Open Kerkendag toegankelijk is via fotogalerie De Gang, waar momenteel de expositie ‘Bloed en honing – de Balkan als spiegel voor Europa’, van fotograaf Nicole Segers te zien is. Zowel de expositie in De Gang als de kerkzaal van Doopsgezind Haarlem zijn kosteloos toegankelijk, via de ingang aan de Grote Houtstraat 43 (naast cadeauwinkel/lunchroom De Wereld van Jansje).

Kortom, de Doopsgezinde Kerk in Haarlem is bijzonder erfgoed dat u niet wilt missen tijdens de Open Kerkendag op 29 mei, Tweede Pinksterdag 2023. Ervaar de geschiedenis, bewonder de monumentale architectuur en laat u inspireren door de verhalen achter deze unieke kerk. We heten u van harte welkom!

Grote Houtstraat 43
2011 SC Haarlem