GOUDA – LUTHERSE SINT-JOOSTKAPEL

Rondleiding | Zuid-holland | Muziek |

Op 29 mei 2023 opent de Sint-Joostkapel haar deuren tijdens de Open Kerkendag, een bijzondere kans om deze historische kerk te ontdekken. Hoewel de kapel oorspronkelijk werd gebouwd door het Sint Joostgilde, een groep arbeiders die schepen langs de kaden van de Gouwe laadden en losten, heeft de kapel in de loop der eeuwen vele verschillende functies gehad. Zo diende het als gasthuis voor zieke en behoeftige arbeiders en hun gezinnen, en later als opslagplaats voor brandweermateriaal en turf.

Het was pas in 1680, toen de stad het gebouw verkocht aan de Lutherse Gemeente, dat de kapel zijn huidige bestemming kreeg als Evangelisch-Lutherse Kerk. Sindsdien heeft de gemeente het gebouw gerestaureerd en onderhouden, waardoor het nog steeds een belangrijke plek van geloof en gemeenschap is.

Tijdens de Open Kerken Dag op 29 mei 2023 kunt u de prachtige architectuur en rijke geschiedenis van de Sint-Joostkapel bewonderen. Kom langs en ontdek de verhalen van de zakkendragers en het sociale besef van het Sint Joostgilde, bewonder de overgang tussen kapel en gasthuis en bekijk de plaats waar de zieken konden meekijken met de dienst op het altaar. Neem ook een kijkje in de ruimte waar ooit het brandweermateriaal en de turf werden opgeslagen en bewonder de unieke toren die nog steeds deel uitmaakt van het historische gebouw. Mis deze kans niet om deze bijzondere kerk te ervaren tijdens de Open Kerken Dag op 29 mei 2023! Het orgel wordt (niet doorlopend, wel regelmatig) bespeeld door Jaap den Besten.

Adres: Lage Gouwe 134, 2801 LK Gouda

OPEN: 11.00 uur tot 17.00 uur.