EZINGE – KERK VAN EZINGE

Rondleiding | Groningen |

Ontdek de charmante kerk van Ezinge tijdens de Open Kerkendag op 29 mei 2023, op Tweede Pinksterdag. Deze romaanse zaalkerk, daterend uit de 13e eeuw, is gebouwd op een historische wierde en is erkend als een rijksmonument, samen met de vrijstaande toren die uit dezelfde periode stamt.

Vroeger had de kerk aparte ingangen voor verschillende groepen kerkgangers. Aan de zuidzijde bevond zich een ingang voor de mannelijke kerkgangers, terwijl de priesters hun eigen ingang aan dezelfde zijde hadden. Vrouwen betraden de kerk via een aparte ingang aan de noordzijde. Hoewel deze oorspronkelijke ingangen inmiddels dichtgemetseld zijn, heeft de kerk nu een nieuwe ingang gekregen om iedereen te verwelkomen.

Naast de kerk staat een ander historisch gebouw dat ook erkend is als rijksmonument. Dit gebouwtje diende vroeger als kosterij en schooltje, maar tegenwoordig wordt het gebruikt als vergaderplek. Het biedt een interessante inkijk in het verleden van de kerk en de lokale gemeenschap.

Tijdens de Open Kerkendag krijg je de gelegenheid om deze eeuwenoude kerk en de bijbehorende toren te verkennen. Laat je betoveren door de rustieke schoonheid van de romaanse architectuur en dompel je onder in de geschiedenis van Ezinge. Kom op 29 mei 2023 en geniet van de unieke kans om deze bijzondere locatie te ontdekken.

Torenstraat 46
9891AH Ezinge