ENGELEN – OUDE LAMBERTUSKERK

Rondleiding | Noord-Brabant | Muziek |

De Protestantse kerk in Engelen is in feite het overgebleven priesterkoor (absis) van de veel grotere kruiskerk uit 1587. Op het plein van de kerk is aan de opgemetselde muurtjes te zien wat de afmetingen waren: 50 meter lang en een grootste breedte van 24 meter.

Toen de kerk in 1587 zwaar werd beschadigd door de strijd tussen de Staatse en de Spaanse troepen, was zij ruim 300 jaar oud! In 1285 werd de kerk vanuit het Bisdom Luik overgedragen aan de Orde van de Norbertijnen van de abdij van Berne, die toen nog aan de andere kant van de Maas bij Heusden lag. De Abdij kreeg toen reeds het recht om in Engelen de pastoors te benoemen. Tijdens de 80-jarige oorlog behoorde Engelen bij Holland en werd door de ligging op de grens tussen Holland en Brabant vaak geteisterd door oorlogsgeweld. Van 1579-1592 was bewoning zelfs niet mogelijk.

De kerk is open van 14.00 tot 16.00 uur en bezoekers worden ontvangen met muziek, koffie en thee. Er wordt die middag informatie gegeven over de preekstoel, kaarsenkroon, kanselbijbel en doopvont. Er wordt koffie/thee geschonken. Om 14 uur wordt op het kerkplein het vernieuwde ANWB-bord onthuld door wethouder Marianne van der Sloot in aanwezigheid van vertegenwoordigers van de bestuursraad, de heemkundekring Angrisa en de kerk.

De Kerkhof 3, 5221 AJ ‘s-Hertogenbosch
Reliwiki