EENRUM – KERK VAN EENRUM

Oude Groninger Kerken | Rondleiding | Groningen |

In aanloop naar de Open Kerkendag op Tweede Pinksterdag, 29 mei 2023, nodigen we u van harte uit om een bijzondere reis te maken naar onze historische kerk. Stap binnen in de geschiedenis van deze prachtige laat-romaanse kerk, die haar oorsprong vond in de 13e eeuw en gewijd is aan Sebastianus en Fabianus.

Bij aankomst zult u direct worden getroffen door de imposante toren die in 1652 werd voltooid. Deze 50 meter hoge baken van steen is ontworpen door de gerenommeerde bouwmeester Adam van Collen en staat majestueus in het wierdenlandschap. Met zijn octogonale bovenbouw en koepel, rustend op een vierkante basis, is de toren een waar architectonisch hoogstandje. Bewonder de open ‘ui-vormige’ spits die de bovenbouw bekroont. In het torenportaal wordt het koperen inlegwerk van de zerk voor Hermannus Jarghes (1506) bewaard. Verder vindt u in de toren twee luidklokken, waarvan er één dateert uit 1390 en de andere uit 1752, gegoten door J. Borchhardt.

Terwijl u de kerk binnenstapt, zult u versteld staan van de prachtige meubels uit de vroege 19e eeuw, kenmerkend voor de protestantse periode. De kansel staat trots tegen de zuidwand, omringd door de banken, terwijl het koor is afgescheiden als avondmaalsruimte. Een opvallend pronkstuk is het orgel, dat in 1817 werd geschonken door de familie de Alberda. Het orgel, gebouwd door N.A. Lohman, werd vervaardigd door de befaamde Groningse architect Mattheus Walles en zijn zoon Anthonie Walles, die ook verantwoordelijk waren voor de beelden van het orgel in de Der Aa-kerk in Groningen. De panelen van de kansel tonen prachtige afbeeldingen van de geboorte van Christus, de vlucht naar Egypte, de graflegging, de opstanding en de Hemelvaart, opdrachtgegeven door Goosen Geurt Albeda van Dijksterhuis.

Een ander hoogtepunt dat u niet mag missen, is de massieve doopvont van basaltlava, daterend uit de vroege 13e eeuw. Na een restauratie in 1957 is deze bijzondere doopvont teruggekeerd vanuit het Groninger Museum naar zijn oorspronkelijke plek in onze kerk.

Op Tweede Pinksterdag, 29 mei 2023, tijdens de Open Kerkendag, verwelkomen we u graag om onze prachtige kerk te bezoeken. Kom en laat u betoveren door de rijke geschiedenis, de adembenemende architectuur en de waardevolle kunstwerken die deze kerk te bieden heeft. Ontdek de verhalen die achter elke steen schuilen en geniet van de serene sfeer.

Kerkpad 1
9967RL Eenrum