DONGEN – SINT-LAURENTIUSKERK

Rondleiding | Noord-Brabant | Muziek | Tentoonstelling |

De kerk is geopend van 10.00 uur – 16.00 uur.
Rondleidingen om 12.00 uur & 14.00 uur
Orgelmuziek met excursie naar het monumentale Rütter-orgel om 13.00 uur & 15.00 uur
Tussentijds videopresentatie over de kerk.

(Neo)gotische kerktorens zijn typisch voor het Noord-Brabantse landschap. Maar de Dongense ‘skyline’ wordt mede bepaald door een koepel. Die hoort bij de Laurentiuskerk, een van de belangrijkste werken van de architect Joseph Cuypers.

Dongen dankt zijn monumentale kerk aan een ongelukkig toeval. De katholieken hadden na 1795 hun oude kerk niet teruggekregen, maar de overheid had ervoor gezorgd dat ze in de negentiende eeuw een kerk in de bekende waterstaatsstijl kregen. Op veel plaatsen werd die zo snel mogelijk vervangen door een neogotisch exemplaar omdat de ingenieurs van Rijkswaterstaat de kerk te klein of gewoon slecht hadden gebouwd.

In Dongen was die vervanging niet aan de orde, totdat de kerk in 1917 afbrandde. Cuypers bouwde toen ‘zijn’ koepelkerk. Toch bleken de Dongenaren zo gehecht te zijn aan hun oude waterstaatskerk dat zij een maquette van het verwoeste gebouw lieten maken, die nu nog steeds te zien is in de tuin bij de kerk.

Interieur (foto: © Job van Nes, 2004. Bron: www.reliwiki.nl)

In feite is de koepelkerk de zesde Laurentiuskerk van Dongen. De eerste was een kapel van omstreeks 1350, de tweede de grote gotische kerk van 100 jaar later. Omdat deze in 1648 voor de protestantse eredienst werd bestemd, ging het patroonschap van Laurentius jaren later over naar de twee schuurkerken die de katholieke Dongenaren achtereenvolgens in gebruik namen. Vanaf 1828 beschikten zij over de waterstaatskerk, de vijfde ‘Laurentius’ dus.

Gasthuisstraat 1
5104 HP Dongen

OPEN: 10.00 uur – 16.00 uur.