DEN HAAG – SHALOMKERK

Rondleiding | Zuid-holland | Kunst (expositie) | Muziek | Tentoonstelling |

– openingstijd kerk 14.00 -16.00 uur
– rondleiding kerk, historie kerkgebouw, kunst in de kerk en orgelbespeling
– presentatie buurt-en kerkhuis
– rondleiding voedselbankwinkel
– bezoek aan de moestuin naast de kerk
– catering: koffie, thee, frisdrank

GESCHIEDENIS
De Shalomkerk staat in de Haagse wijk Bouwlust en Vrederust. Het kerkgebouw is in 1959 gebouwd en ontworpen door de architecten J. Verschoor en T. Bier. De kerk kreeg daarbij de naam Salvatorkerk. Eind november 2010 werd de Exoduskerk van de wijkgemeente Exodus-Sjalom gesloten en vormde deze gemeente samen met de wijkgemeente Salvatorkerk de nieuwe wijkgemeente Bouwlust-Vrederust. Daarbij kreeg het gebouw de nieuwe naam: Shalomkerk.

KUNST IN DE KERK
De fraaie raammozaïeken zijn gemaakt door de kunstenaar W.L Wagemans. Zij beelden diverse aspecten van het christelijk geloof uit, zoals de Alpha en de Omega, Doop, Opstanding, Brood en wijn, de Tien geboden, de Opstanding, Pinksteren en de Barmhartige.

DE DUIF
Boven het liturgisch centrum hangt een gestileerde bronzen duif, ontworpen door de Boskoopse kunstenaar Toon Hendriksen. De duif symboliseert de Heilige Geest en was opzettelijk niet zo goed zichtbaar, omdat de Heilige Geest dat ook niet is ‘maar wel kenbaar werkt’ zoals dat in de kronieken van de kerk staat beschreven. Tegenwoordig zorgt een spotje voor toch meer zichtbaarheid van het kunstwerk.

HET ORGEL
Het orgel is gebouwd door de firma Van de Berg & Wendt te Zwolle en wordt onderhouden door Hans de Jong.

Vrederustlaan 96
2543 ST Den Haag