DEN HAAG – ELANDSTRAATKERK

Rondleiding | Zuid-holland |

De Elandstraatkerk is gelegen in het Zeeheldenkwartier in Den Haag. De Elandstraatkerk is een van de nieuwere kerken en werd pas in 1892 voltooid. De Elandstraatkerk, ook wel Onze-Lieve-Vrouw-Ionbespott-Ontvangen, maakt deel uit van de rooms-katholieke parochie. Samen met de Teresia van Avilakerk maakt de Elandstraatkerk deel uit van de Ignatiusparochie.

Verhaal
De Elandstraatkerk maakte deel uit van de parochie van de heilige Teresa van Avila. In de Haagse kerken was er in de jaren zeventig ruimtegebrek. Het aantal inwoners groeide enorm, zodat in 1877 een hulpkerk moest worden gebouwd. Die van de parochie van Santa Teresa Avila kwam op Da Costa Street. Jaren later werd de Elandstraatkerk net gebouwd in de huidige staat (1891). Het werd tijd voor een nieuwe kerk in het groeiende Zeeheldenkwartier.

Gebouw
De Elandstraatkerk is een van de nieuwere kerken die gebouwd zijn voor de groeiende bevolking van Den Haag. Het is ontworpen door architect Nicolaas Molenaar, een leerling van Pierre Cuypers. De Elandstraatkerk is gebouwd in neogotische stijl, met als inspiratiebron de Notre Dame in Parijs. Bijzonder aan de Elandstraatkerk zijn de twee westelijke torens, 72 meter hoog. Daarnaast heeft de kerk in de Elandstraat 66 beschilderde ramen en een beeld van de Onbevlekte Maria Unbevangen op het westelijke portaal. Ook het interieur van de kerk is een bezoek waard.

Bereikbaarheid
De Elandstraatkerk is gelegen in het Zeeheldenkwartier in Den Haag. Het Zeeheldenkwartier is goed bereikbaar met de auto via de A12. In het centrum kunt u betaald parkeren, maar er zijn meerdere parkeergarages in de buurt waar u uw auto kunt parkeren. Ook met het openbaar vervoer is de Elandstraatkerk goed bereikbaar, tramlijnen 3 en 17 stoppen op loopafstand van het Elandplein.

Elandstraat 194
2513 GX Den Haag