DEN ANDEL – KERK VAN DEN ANDEL

Oude Groninger Kerken | Rondleiding | Groningen |

In aanloop naar de Open Kerkendag op Tweede Pinksterdag, 29 mei 2023, willen we u graag uitnodigen om een bijzondere reis te maken naar het historische dorp Den Andel. Hier staat een prachtige kerk die de overgang van het romaans naar de romano-gotiek belichaamt.

Wandel door de geschiedenis van Den Andel, dat zijn oorsprong vond in de 13e eeuw op twee aangrenzende dijken. Bewonder de rechthoekige kerk met zijn gedrongen, ongelede toren en afgeknot tentdak, beide uit dezelfde periode. Op de toren prijkt een kleine dakruiter, een recente toevoeging uit 1989, met een luidklok die in 1653 is vervaardigd door Jurriƫn Balthasar uit Leeuwarden.

Bij aankomst valt de classicistische westgevel met een poortje uit 1710 en een prachtig omlijst boogveld direct op. De ramen aan de noord- en zuidwand zijn vergroot, en er zijn nog steeds overblijfselen te herkennen van een voormalige ingang en een dichtgemetselde hagioscoop. Bij het betreden van de kerk wordt u verwelkomd door prachtige romano-gotische meloenvormige koepelgewelven, zij het zonder ribben. Deze indrukwekkende gewelven rusten op spitse gordel- of transversaalbogen en muraal- of schildbogen. Let op de inwendige wandpijlers, die schuin zijn weggekapt om ruimte te maken voor de kerkbanken. Waarschijnlijk vond deze aanpassing plaats in de 17e eeuw. Hoewel het een ongebruikelijke ingreep was, had het bouwkundige consequenties. Om de krachten van het gewelf op te vangen, werden zware houten trekbalken geplaatst. De gewelven zijn prachtig versierd met schilderingen uit de 13e eeuw, waarop riddergevechten en geschilderd siermetselwerk te bewonderen zijn.

Ontdek het meubilair van de kerk, waaronder een preekstoel uit 1792, eenvoudige kerkbanken, een offerblok en een tinnen collecteschaal met een opening die te klein is om er geld uit te halen. En niet te vergeten, er hangt een oude koperen kroon aan een gedraaide paal. Het ophangbord voor de collectezakken toont twee gevleugelde meerminnen, een betoverend detail dat de nieuwsgierigheid wekt.

Op Tweede Pinksterdag, 29 mei 2023, tijdens de Open Kerkendag, krijgt u de kans om deze prachtige kerk in Den Andel te bezoeken.

De Streekweg 91
9956PR Den Andel