CABAUW – JACOBUSKERK

Rondleiding | Utrecht |

Op 29 mei 2023, tijdens de Open Kerkendag op Tweede Pinksterdag, opent de H.Jacobus kerk in Cabauw haar deuren voor het publiek. Een kerk met een rijke geschiedenis die teruggaat tot de tijd van de hervorming. In 1679 wist de gemeenschap zich al staande te houden in een schuilkerk en tot op de dag van vandaag is de kerk een belangrijke plek voor de lokale geloofsgemeenschap.

De bouw van de huidige kerk startte in 1926 en was het resultaat van vereende krachten. De stenen werden zelfs via de wetering aangevoerd door de parochianen. Het resultaat was een imposant gebouw dat in 1928 in gebruik werd genomen. Maar de kerk is niet alleen indrukwekkend van buiten, het interieur is minstens zo bijzonder. Het is in nagenoeg oorspronkelijke staat gebleven en dat is de reden waarom de kerk in 2001 tot Rijksmonument is benoemd.

De beelden, ramen en de bijzondere kruisweg zijn ware kunstwerken en vertellen ieder hun eigen verhaal, zonder woorden. Het is een unieke ervaring om de staties van de kruisweg te bewonderen en de betekenis ervan te ontdekken. Elke steen in de mozaïek heeft zijn eigen kleur en samen vormen ze een prachtig geheel. Het interieur van de kerk is een feest voor het oog en laat zien hoeveel vakmanschap en toewijding er in het verleden in is gestoken.

De gemeenschap van de H.Jacobus is dan ook terecht trots op deze kerk. Tijdens de Open Kerkendag op 29 mei 2023 is iedereen welkom om het gebouw en het interieur te bewonderen en te ervaren hoe bijzonder deze kerk is.

Cabauwsekade 53
3411 ED Cabauw