BROEK IN WATERLAND – BROEKER KERK

Boekenmarkt | Rondleiding | Noord-Holland | Horeca | Tentoonstelling |

Geschiedenis

De Sint-Nicolaaskerk of Broekerkerk is als een hallenkerk gebouwd met twee hallen. Het koor is gesloten middels een vijfzijdig apsis. Voor de Reformatie werd de kerk gewijd aan Sint-Nicolaas, omdat Broek in Waterland een vissersdorp was. Nicolaas is de beschermheilige van onder andere schippers. De toren staat op het westen en stamt in de huidige opzet uit 1727 en 1780. Het schip werd tussen 1585 en 1639 hersteld na brand. De twee portalen die tegen de hallen aan zijn gebouwd, zijn daar in de 18e eeuw geplaatst.

Terras binnen en buiten

In de kerk kun je terecht voor koffie/thee met wat lekkers of een eenvoudige lunch. Strijk neer op het terras, naar keuze binnen of buiten. Het team van Marike Kuen KOSTER EN DE KERK en vrijwilligers staan klaar voor een gastvrije ontvangst.

Snuffel bij de boekentafel tussen de tweedehands boeken. Ontdek die ene roman die je altijd nog eens wilde lezen, of verdiep je in streek en dorp met boeken die elders niet meer verkrijgbaar zijn. Of laat (jeugd-)herinneringen terugkomen als je een LP uit lang vervlogen tijden terugvindt!

Kerkplein 13
1151 AH Broek in Waterland