BREUKELEN – PAULUSKERK

Rondleiding | Viering | Utrecht | Horeca | Muziek | Lezing |

Tijdens de opening hebben we verschillende activiteiten van koffiedrinken, spellen doen, orgelconcert, korte lezing etc..

De Pauluskerk werd gebouwd in 1908-1910 naar een ontwerp van de lokale architect Arie Griffioen. In het najaar 2011 is het interieur volledig vernieuwd. Architect Johan de Koning uit Middelburg is verantwoordelijk voor het ontwerp.

De Pauluskerk kent een moderne uitstraling. De kleur groen heeft de architect ontleend aan de groene mantel waarmee de apostel Paulus in de beeldende kunst vaak wordt afgebeeld. Door het plafond in een oude kleur groen te verven en de
stoelen een heldere kleur groen te geven, is er een verbinding gelegd tussen het historische karakter van het gebouw en de huidige moderne functie.

De huidige ruimte met losse stoelen en een podium maakt de kerk flexibel. In de erediensten kan er gespeeld worden met de opstelling van de stoelen. Het podium is ideaal voor o.a. concerten. De kerk is door de natuurlijke lichtinval ook zeer geschikt voor exposities. Er is dan ook voortdurend een expositie die om de drie maanden wordt gewisseld. Het liturgisch meubilair (tafel, doopvont en preekstoel) bestaat voornamelijk uit roestvrij staal, verwijzend naar het zwaard dat Paulus als attribuut heeft. De basisvorm is de driehoek en refereert daarmee aan de heilige Drie-eenheid (Vader, Zoon en heilige Geest)

Straatweg 37
3621 BG Breukelen

OPEN: van 10.00 tot 16.00 uur.